graphiccare.dk
Del

Håbet er lysegrønt og misundelse er en grim (grøn?) ting …

GRØN er godt for øjnene ...​

I anledningen af uge 17, som var sundhedsuge i min kommune, har jeg  fokus på denne årstids ultimative mest anvendte farve 🙂 Jeg vil komme rundt om den teoretisk, videnskabeligt - og højst uvidenskabeligt - og med et glimt i øjet 😉

Jeg håber, du vil følge med i dette lidt essay-agtige fokus på GRØN.

Farvernes strålekraft

Måske kan du allerede se det  på farvecirklen her. De tre primærfarver i midten er du reneste farver. Det er dem, der har størst strålekraft. (Se evt. min omtale af farvecirklen i blogindlægget "Der findes ingen grimme farver".)

Sekundærfarverne, hvortil grøn hører, har også en stærk strålekraft, blandet, som de er, af to primærfarver.

Men når man så blander alle tre primærfarver sammen i et eller andet forhold, så bliver farven mat. Man kalder det også en brækket farve. En anden måde at brække en farve på, eller dæmpe om man, vil er at blande hvid eller sort eller begge dele i.

En brækket farve vil synes tilbagetrukket i forhold til primærfarver og sekundærfarver, når de ses sammen.

Denne kontrast er rigtig nyttig at kende til for at kunne bruge farverne som redskaber i arbejdet med design.

I arbejdet med grafisk design har man hele tiden brug for at stille sig selv spørgsmålet: Hvilke egenskaber skal farven have her for at opnå det resultat, der kan være en del af løsningen på designopgaven.

Et andet kontrastforhold, der kan få farven til at træde frem eller tilbage er farvens temperatur. Er den varmere eller koldere end farverne i omgivelserne?

Lad os se på Ittens farvecirklen igen:

Det forholder sig sådan at de grønne farver, der ligger tættest på ​blå er de koldeste. Modsvarende er de farver der ligger over mod gul dem, de de varmeste.

  • Jo tættere på blå, jo koldere grøn.
  • Jo tættere på gul, jo varmere grøn.​

Farvernes psykologiske påvirkning

Grøn er en af de kulører der modullerer allerbedst. Det vil sige at den har en karakter, der gør at øjet kan skelne rigtig mange nuancer af grøn fra hinanden. Der skal ikke stor variation til for at den fornemmelse farven giver os ændrer sig.

Farver påvirker os psykologisk ved at fremkalde bestemte fornemmelser. De kalder i høj grad på vores oplevelse og erfaringer med de enkelte farver fra fysiske ting i vores verden.

Men der er også noget også noget der tyder på, at farverne påvirker os fysisk. At nogen grønne f.eks. giver os ro, eller varme eller fornemmelsen af kulde.

I listen herunder går skalaen sådan nogenlunde kronologisk (desværre ikke på tablet og telefon) og  fra gulagtig grøn til blåagtig grøn. Det er som om, der er en tendens til at i den blå og kølige ende, har vi det nye, spæde, friske og livgivende. Og jo længere vi bevæger os mod gul og varm, jo mere mere får man fornemmelse af modenhed, aldring, sygdom og død. 

Det er interessant og tankevækkende - og inspirerende, synes jeg. Se selv:

Galdegrøn

klæbrig, slimet, skarp, overraskende, prangende, kvalmende, skimmel

Grøn

naturlig, frugtbar, sund, balance, liv, heling, hvile, miljøbevidsthed, stabilitet

Lysegrøn

rolig, stille, beroligende, neutral, letvægt

Klar grøn

positivitet, friskhed, græs, irsk, livfuld, forår, fornyelse

Olivengrøn

militær, safari, klassisk, camouflage, drab

Petroleumsgrøn

luksus, juvelagtig, ekstravagant

Lime

frisk, citrusagtig, ungdommelig, syreholdig, forfriskning,

Vandig grøn

vand, forfriskende, rensende, ung, spædhed, kølighed, drømmende, blødhed, lethed

Skovgrøn

natur, troværdighed, forfriskende, kølig, rolighed, statisk, skov,

Turkisgrøn

uendelighed, medfølende, beskyttende, trofast, vand, kølighed, himmelsk, tropisk, ædelsten

Denne viden benytter designeren, og til dels kunstneren, sig af. Det giver nemlig mulighed for at kommunikere et budskab ud ret præcist.

Man kan godt forestille sig hvilken friskhed og fornemmelse af liv, der er i tyggegummiet i den grønne pakke, sammelignet med det indtryk man får af smagen af tyggegummiet i den violette pakke, ikke? - Jeg forestiller mig at den violette udgave smager mere sødt og frugtagtigt ...


Vidste du at ...

  • hvis du er GRØN så er du ung og/eller uerfaren
  • Hvis du er "grøn af misundelse", så er du nærmest syg af den følelse. Der refereres vist til den farve, man siges at have i ansigtet, når man har kvalme ... grim følelse ??
  • Skal du "sk... grønne grise", har du det ikke godt, men er så angst eller nervøs at du skal meget hurtigt på toilettet for at undgå en pinlig og udelikat situation 🙁

Håbets farve ...

Jeg kan ikke undgå at nævne den skønne forårsskov, som er stået og blevet grønnere og grønnere for hver dag i netop denne uge.

Jeg er vild med denne årstid. Ikke så sært at grøn er håbets farve. Her hvor alting er nyt og spirer frem er det som om, vi har et løfte og en forventning om, at alt kan ske ...

Fortsat rigtig grøn forår! Og tak for din opmærksomhed!

Kilde til værdifuld viden om farvernes indbyrdes kontrastforhold: Johannes Itten: Farvekunstens elementer

Hvis du har brug for rådgivning om farver eller andre ting vedrørende grafisk layout af trykte og digitale medier, så er du velkommen til at benytte dig af mit tilbud:

Ring og få et kvarters gratis rådgivning!